Nier automata 2B:n cossin tekoa


Hei vaan! 

Olen halunut pitkään tehdä kunno "cossin teko" blogi kirjoituksia,mutta aina se jää siihen etten ole ottanut kunnolla wip kuvia cossin teko prosessista tai sitten loppupelissä en vain ole enään jaksanut edes ajatella semmoisen tekemistä. Mutta tällä kertaa halusin kokeilla semmoisen kirjoittamista.

Tämän vuoden projekti cossi on kirjaimalisesti ollut Nier automata pelin 2B. Olin aloittanut kyseisen cossin tekemistä ja alkuvuodesta. Ensimmäinen tavoitteeni oli saada kyseinen puku valmiiksi tämän vuoden kesä desuconiin,mutta mutkia tuli kuitenkin matkaan joten se ei toteutunut. 


Alun perin olin ollut 2B:n cossaamisesta sitä mieltä etten tulisi sitä koskaan tekemään,koska ajattelin etten sopisi cossaamaan kyseistä hahmoa saatika riittäisikö taitoni kyseisen puvun tekemiseen. Olen kyseistä peliä pelaillut hyvin hitaasti ja fiilis pohjalta, mutta tänä vuonna olen kyseistä peliä pelannut paljon enemmän ja ajatus 2B:n cossaamisesta alkoi vaikuttaa mahdolliselta. Tietysti oman ajatukseni hyväksymiseksi olin instassa laittanut kyselyn pystyyn että pitäisikö cossia 2B:tä. Olisiko tämä uhka vai mahdollisuus. Mahdollisuus kommenttien ohella jotenkin rohkaistuin ajattelemaan 2B:n cossaamista. Olin myös jutellut tanskalaisen ystäväni Aminen kanssa Nier automata pelistä ja siinä ohella tuli myös cossaaminen puheen aiheeksi. Amine oli jo cossannut 9S:ää ja siitä sain idean että tehtäisiin pari cossi desucon 2019. Koska hän oli tulossa kesä desuun. Olin saanut cossin hyvin aloitettua,mutta sitten itsekriittisyys hirviö iski ja en pystynytkään saamaan kyseistä pukua desuun valmiiksi. Mutta sitten siihen itse puvun tekoon...

Olin kerännyt hyvin paljon referenssi kuvia 2B:stä ja mielestäni olin suunnitellut puvun tekemistä hyvin. Aloin innokkaasti piirtelemään kaavoja yläosaa varten ja kokeilin niitä testi kankaalle,että toimivatko ne ennen kun alan leikkaamaan kangasta mitä olin käyttämässä cossiin. Kokeilin testikappaletta päälle ja se tuntui silloin hyvältä ja onnistuneelta. 

Ensimmäiset kaavat mitkä piirsin yläosaa varten

Kuitenkin sitten omaksi pettymyksekseni asiat ei mennyt ku strömssöössä. Kun olin leikannut cossi kangasta ja ommellut yläosan kasaan, niin että pystyin testaamaan sitä. Niin se ei toiminutkaan, korjailin sitä hieman ja yritin saada sitä semmoiseksi kun halusin. Ajattelin että nyt se toimisi! 
Mutta alamäki vain alkoi kun olin saanut ommeltua kiinni valkoisen body osan kiinni yläosaan. Musta yläosa ei istunut yhtään päälle ja aloin vain olemaan turhautunut. Mutta kuitenkin aloin tekemään uusia kaavoja ja ajattelin et nyt olen oppinut virheistäni ja tiedän millaiseen muotoon yläosa pitäisi saada. Mutta noh eipä sekään mennyt niinkun strömssöössä. 


Ajattelin,että annan yläosan olla ja jatkan alaosan tekemistä. Olin päättänyt kirjoa kuviot 2B:n helmaan. Olin kirjoessa hieman epävarma langan sävystä ja siitä että oliko lanka sittenkään ihan oikean laista kun sitä kirjoin. Helman kirjoessa aikalailla kului koko kevät ja sen ansiosta olin 2 päivänä jopa kirjonut aikalailla tauotta ja onnistuin jotenkin jumittamaan oikean puolen selkäni/jalan. Elämän suuret viisaat valinnat ja sillai. Vaikkakin kirjoessa meni tosi kauan pidin siitä silti. 


Vieläkin huvittaa se että olin kirjaimellisesti heittänyt helman lattialle,kun olin viimeisen rivin saanut kirjottua loppuun. Mutta sitten kuitenkin huomasin,että olin unohtanut yhden pienen kohdan ja jouduin aloittamaan taas uudestaan,urgh. 



Valmis helma! 
Helman saatuani valmiiksi yritin taas kerran mennä yläosan pariin,mutta olin vain hyvin stressaantunut ja turhautunut koko puvun teosta. Olin asettanut itselleni jotenkin liian ison riman siitä miltä puku saa näyttää. Onneksi kuitenkin osasin löytää rajani pukua tehdessä ja annoin puvun sitten olla. 

Löysin itseni 2B:n cossin parissa taas syksyllä. Yritin olla mahdollisimman positiivinen puvun kanssa. Aloin siis tekemään 3 kerran yläosan kaavoja ja yritin oppia virheistä mitä olin tehnyt edellisten kaavojen kanssa. Taas kerran kokeilin kaavoja testi kankaalla ja elin toivossa,että jos tällä kertaa onnistuisin. Ja kolmas kerta toden sanoi! Viimeinkin yläosan kaavat näyttivät siltä miltä halusin. Onnistuminen motivoi itseäni hirveästi ja jatkoin puvun ompelemista innoissani. Jouduin yläosassa olevat rintakehä/selkä kuviot tekemään uudestaan koska kaavoitus oli erillainen mitä aikasemmissa versioissa. Kyseinen kangas oli hyvin helposti purkautuvaa ja kävin kuvio palasten reunat läpi mustalla kynsilakalla. Rip minä,kun maalailin kynsilakalla kankaan reunoja,nimittäin migreeni meinasi iskeä kynsilakan hajusta. 

kolmas kaavoitus onnistui! 

Etuosan kuvio palanen
Kynsilakalla maalailun jälkeen pääsin taas katselemaan asun valkoista "body" osaa. Ensimmäinen versio sai mennä roskiin ja aloin tekemään uutta. Koska halusin tehdä asusta mahdollisimman samanlaisen kuni referenssi kuvissa lähdin sitten pois mukavuus alueelta vaatteiden suhteen...
Noh hilpeästi ompelin valkoisen bodyn ja kokeilin sitä päälle. Kokeilessa bodya mietin vain elämäni valintoja ja miksi edes cossaan tätä,mutta koska pakko tehdä referenssin mukaan. (perse tulee jäätymään frostissa HEH)



Yhdessä vaiheessa meinasin,että olisin myös tehnyt tuon kuvion. Mutta päätin olla nyt tekemättä sitä ja jos myöhemmin haluan sen lisätä niin teen sen tuohon body osaan.

Pääsin siis siihen hetkeen että pystyin ompelemaan bodyn kiinni yläosaan. Jännitin hirveästi miten joustavasta kankaasta oleva body tulisi istumaan yläosan kanssa, mutta omaksi onnekseni se kerrankin onnistui! Pääsin kokeilemaan asua ensimmäistä kertaa kunnolla päälle. (ilman helmaa tietysti). Tällä kertaa se istui kunnolla päälle! Ensimmäisellä kerralla olin ommellut piilovetoketjun sivulle,mutta tällä kertaa olin ommellut sen selkäpuolelle, mikä oli parempi vaihtoehto ajatellen puvun päälle laittamista. Olin ommelut myös vetoketjut hartioiden kohdille jotta puvun saisi helposti päälle. Päätin kuitenkin myös kokeilla miltä helma tulisi näyttämään asun kanssa.

ensimmäinen asun kokeilu

Tässä vaiheessa en ollut helmalle hirveästi vielä tehnyt mitään. Mutta tarkoitukseni oli saada siitä laineileva kuten 2B:llä se on. Noh tästäkös sitten alkoi itselle toinen kriittinen vaihe. 
Olin ensin ommellut tukevan oloista tylliä semmoisena kaitaleena helman sisäpuolelle, mutta tylli ei kuitenkaan antanut tarpeeksi volumea helmalle. Pähkäilin asiaa ystävälleni Kar-tanolle ja hän ehdotti "horsehair braid:iä". Googlailin kyseistä materiaalia,että mistä sitä voisi saada. Jouduin kuitenkin tilaamaan sitä virosta,mikä ei edes ollut kallista ja tuli nopeasti postitse. 

Halusin siis helmasta mahdollisimman samanlaisen kuten pelissä.
Sainkin helmaan semmoisen muodon kun halusin,mutta kuitenkin myöhemmin aloin epäröimään oliko helmassa tarpeeksi volumea kuten referenssi kuvissa. Itsekriittisyyteni alkoi taas tulemaan esiin ja aloin turhautua helmaa katsoessani. Valittelin moneen otteeseen twitterinkin puolelle että mistään ei tule mitään ja puvusta ei tule yhtään semmoinen kun halusin. Noh taas oli sitten pienen tauon paikka puvun kanssa. 

Yritin kovaasti vakuutella itseäni, että teen pukua omilla taidoillani ja teen pukua itselleni enkä muille. Mutta tietysti pienesti takaraivossa vertasin omaa pukuani muihin hyviin 2B cossaajiin. Mikä on typerin asia mitä voi tehdä/ajatella pukua tekiessään. Onneksi kuitenkin sain negatiiviset ajatukset pois mielestäni ja yritin jatkaa puvun tekemistä positiivisin mielin. (kuten monesti nyt olen tehnyt lol) Yritin olla tyytyväinen helmaan vaikkakin se hieman harmitti itseäni. 

Koska yläosa alkoi olemaan aikalailla ommeltu kasaan,pitihän ne hihatkin tehdä. Näidenkään kanssa en päässyt ensimmäisellä yritys kerralla eteenpäin vaan jouduin pariin otteeseen kokeilemaan kaavoitusta tähän. 2Bllä kun sattuu nuo hihat olemaan vähän "puffin" oloiset. Löydettyäni oikeanlaisen kaavan/tavan tehdä hihat etenin nopeasti niiden kanssa. 




Hihat saatuani kiinni pääsin kokeilemaan asua melkein kokonaisuudessaan. Ja voi että tätä tunnetta kun ensimmäistä kertaa näin miltä kyseinen cossi tulisi näyttämään päälläni. Olin hyvin paljon intoa täynnä ja uskoin siihen että cossista tulisi hieno! 

fiilis oli kyllä aika "itken sisäisesti"
Pukuhan alkoi jo tässä vaiheessa olemaan aikalailla kasassa. Enään piti vain laittaa muutamia yksityiskohti ja pohtia miten helman kiinnityksen laittaisin. Nimittäin tässä kuvassa se oli nuppareilla kiinni. Seuraavaksi olin alkanut laittamaan sulkia hihojen päähän. Päätin ommella sulat yksitellen kuminauhaan kiinni ja ompelisin sitten kuminauhan hihoihin. Yritin ommella sulat "harvasti" kuminauhaan kiinni. Koska huomasin eri kuvia katsellessa, että 2Bllä on sulat hihoissa kiinni harvakseen. Taittelin hieman sulkia jotta niihin tulisi semmoi "kaareva" efekti,koska minulla ei ollut semmoisia sulkia mitkä olisivat olleet valmiiksi semmoisia. Olin joskus aikoinaan ostanut kahden laisia sulkia mitä sitten käytin tähän pukuun. 

Vissy pullo oli suuri apu tässä :'D 

Ekat sulat laitettu hihaan kiinni! 

Ensimmäiset sulat laitettuani aloin pohtimaan olinko laittanut sittenkin liian tiheästi sulkia tuohon. Mutta loppupelissä tyydyin tähän versioon.

valmis!

Seuraava vaihe puvun teossa olikin ommella valkoiset tikit yläosaan. Kokeilin pariin otteeseen millaisella välillä minun pitäisi käsin ommella tikit. Muutaman kokeilun jälkeen löysin sopivan "välin" mitä aloin ompelemaan. Käsin ompelu oli mukavaa puuhaa tosin välillä meinasi ehkä pitkästyminen iskeä ja sormet alkoivat olemaan kipeät. Olin myös aikasemmin jo ommellut helmaankin nahkanauhaa mitä sain etsiä kissojen ja koirien kanssa,mutta onneksi löysin semmoista melko kohtuu hintaan. Nauhan olin ommellut osittain koneella/käsin.


Viimeisimpiä juttuja puvun teossa alkoivat olemaan hanskojen teko,kenkien muokkaus,propin teko ja tietysti helman kiinnityksen pohtiminen. Aluksi olin ollut helman kanssa vähän 50/50 että haluanko helmasta erikseen irrotettavan vaiko et se olisi kiinni asussa. Päätin kuitenkin tehdä helmasta irrotettavan. Pohdin vaihtoehtoja miten voisin saada helman pidettyä kiinni,mutta päädyin kuitenkin tarranauhaan. Leikkelin muutamia paloja ja ompelin ne kiinni valkoiseen bodyyn/helmaan. 

Hanskat päätin tehdä samasta materiaalista kuten tuon valkoisen bodyn. Hanskojen teko ei ole koskaan ollut itselle mitään mieluista puuhaa,koska tuntuu ettei ne koskaan onnistu hyvin vaan vähän sinne päin. Tälläkin kertaan ne oli vähän sinne päin. 2Bllä on hanskoissa mustaa ja valkoista. Hanskoja ommellessa tajusin etten saisi niitä mitenkään fiksusti ommeltua yhteen joten menin vähän sieltä mistä aita on matalin ja kuumaliimasin kankaat kiinni toisiinsa :'DD 
Quality cosplay.
Ihan jees lopputulos kuitenkin tulikin vaikkakin ovat liimattu yhteen heh. Olin myös ajatellut tehdä mustat/valkoiset kuviot kirjoen mutta tajusin ettei siitä tulisi mitään joten epätoivoisesti yritin maalata ne samalla kun hanska oli kädessä. Vasemman käden hanskaa olikin hauskaa maalata,kun olen itse vasenkätinen ja noh tulihan siitä toisesta hanskasta vähän rumempi,mutta kyllä mie sen kuitenkin kelpuutin. 

kaunis hanska on


 Seuraavana oli kenkien muokkaus. Tietysti olisin voinut antaa kenkien olla semmoiset kun ne on MUTTA pakko oli tehdä samanlaiset ku mitä 2Bllä on koska referenssi kuvat jne. Käytin 2Bstä olevaa figurin kuvia hieman apuna,kun kenkiä muokkailin. Korossa olevan osuuden muokkasin niin et lisäsin siihen hieman softista ja yritin siitä saada suhtkoht samanlaisen mitä sillä on. Vaikkakin figurissa korko näyttää hopeiselta,maalasin sen kuitenkin mustaksi koska peli kuvissa se näyttää mustalta. Taakse tein myös tuon "nyöritys" osuuden. Sattui sieluun kun jouduin leikkaamaan hieman noita kenkiä. Mutta onneksi tuo osuus onnistui hyvin eikä mennyt kengät pilalle,koska sitten olisi kyllä itkettänyt! Nyörityksen nauhana käytin ohutta mustaa kuminauhaa jotta se vähän joustaisi tuosta kohin.



valmis kenkä!
Viimeisenä sitten olikin propin teko! Olen aina ollut huono tekemään proppeja ja taas hieman kuumotukset iski että miten tämän kanssa käy. Minulla oli mielessä kaksi erillaista miekkaa mistä voisi jomman kumman tehdä. (Virtuous contract tai virtuous treaty)



Päädyin kuitenkin tekemään tuon Virtuous contract miekan,koska se tuntui helpommalta toteuttaa. Halusin kuitenkin mennä hieman helpomman kautta ja muokkasin Takao cossiin muokatun punanaamio miekan. Joten tämä hieno muovi miekka sai toisen elämän. Revin pois kaikki vanhat softis jutut pois ja mustan nauhan minkä olin pistänyt siihen. Mietin aluksi et haluaisinko käyttää yksityis kohtiin worblaa vaiko softista. Päätin kuitenkin käyttää softista/eva-foamia vaikkei siitä mikään hirveän siisti lopputulos tullutkaan. Lisäilin hieman uutta maalia,nauhan ja tupsun. Olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen vaikkei nyt kaikki yksityiskohdat ole niin siististi tehty kun olisi voinut mutta mie kyllä kelpuutan tuon. 

Takaon miekasta revitty kaikki ylimääräset härpäkkeet pois
Softista hieman lisätty


valmis miekka!

Ennen kun olin kunnolla aloittanut puvun tekemistä olin saanut 2Bn peruukin postista. Halusin heti päästä muokkaaman peruukkia ja kokeilla meikkiä hänelle. Stailauksessa onnistuin mielestäni hyvin,ennen conia pitää kyllä hieman vielä korjailla sitä. Meikkeihin olin aikalailla tyytyväinen. 
Meikkejä kokeillessa kävi kyllä hassusti. Kun vasen kätisenä ajattelen vasemman puoleisesti kaiken ja olin unohtanut kummalle puolelle 2Bllä menee hiukset silmälle. NOH tietysti olin meikannut ensin väärän puolen silmän,niin jouduin sit kuitenkin loppupelissä meikkaamaan molemmat :'D  



Tein 2Blle kuuluvan maskin myös,mutta päätin olla laittamatta sitä coniin,koska ajattelin hieman omaa mukavuutta. Enkä pystyisi sitten meikkaamaan kyseiseen cossiin joten päätin että tulen menemään ns. ilman maskia versiona. Ehkä joskus shoottia varten sitten laitan maskin.



2Bn cossin tekeminen oli kyllä hyvin opettavainen. Itsekriittisyydeltä ei säästytty ja tuli sitä muutamatkin stressi itkutkin itkettyä sen takia. Tietenkään tämä puku ei ehkä ole niin täydellinen kun päässäni olin kuvitellut,mutta pakko myöntää että olen ylittänyt itseni tämän puvun kanssa. Monessa asiassa olin mennyt mukavuus alueen ulkopuolelle ja siitä jotenkin selvitty. Olen hyvin innoissani 2Bn cossaamisesta tulevassa desucon frostbite 2020ssa. Toivon että tulen nauttimaan jokaisesta sekunnista kun cossaan 2Btä! 

Kiitos kun luit tämän blogi postauksen,toivottavasti se oli mukavaa luettavaa! Toivon että jaksan myös tulevaisuudessa tehdä lisää tämmöisiä postauksia. Kunhan muistan ottaa niitä wip kuvia :'D 

voi onnen kyyneleet ;;;;;;;

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oma cosplay harrastus, missä sen näen nyt?

Nekocon 2023 ~ kesä reissu tyttöjen kanssa

Desucon Frostbite 2024 ~ Kun väsymys iskee