Mutta eihän se vuosi vielä ole lopussa?


Heissan!
Motivouduinkin kirjoittamaan hieman taas tänne blogin puolelle. Kerrankin muutakin kun vain coni kuulumisia.

 Parin päivän aikana olen huomannut ihmisten postaavan jo cossi saavutuksiaan tämän vuoden aikana. Vaikkei vuosi olekkaan vielä ohi ajattelin itsekkin alkaa muistelemaan,mitä sitä tulikaan tänä vuonna tehtyä. Toisaalta näen tämän hyväksi ajan kohdaksi sillä Tracon oli itselleni viimeinen coni tälle vuodelle ja tuskin tulen uusia cosseja tekemään nyt tulevan talven aikana. Tai ainakaan mitään semmoisia mitkä saisin tämän vuoden loppu puolella valmiiksi asti. Ajattelin kuvien lisäksi hieman kertoa cossista jotain,jos niistä on mitään kerrottavaa. 


Aloittakaamme! 
Alku vuosi oli hyvin sekavaa ja kiireistä itselleni cossien kanssa. Koska olin typeränä mennyt osallistumaan kahteen eri yksilö kilpailuun. Stressasin hirveästi cossien kanssa ja tuntui että molemmat asut olivat aika "juosten puuhun kustu". Olin haukannut liian ison palan, kun osallistuin kahteen eri kilpailuun. Kyseessähän on siis Hakuro minkä tein Desucon frostbite:en ja Snow white minkä tein Yukiconiin. 

Hakuron puvussa ei niinkään ollut mitään ongelmia tehdä,koska puku oli suhtkoht yksinkertainen ja osasin sen kuitenkin aika hyvin toteuttaa. Tietysti olisin voinut tehdä hakama hameen paljon paremmin. Olin päättänyt käyttää pukuun paljon jämä kankaita mitä löysin. Eniten kyseisessä asussa minua kuumotti iso jousi mikä Hakurolla on aseena. Omiin vahvuuksiin kun eivät kuulu proppien teko. Myös olin ottanut aikamoisen riskin kun kokeilin worblaa ensimmäistä kertaa propin tekoon. Noh loppu tulos oli kyllä aika sen näköinenkin. En tietenkään väitä,ettenkö olisi edes hieman ylpeä jousesta,kun kuitenkin semmoisen ensimmäistä kertaa tein. Frostissa ollut kisa päivä ei kyllä ollut minun päiväni,koska cossi hajoili jo ennen tuomarointia ja oma olo tila silloin alkoi olemaan aika "noh jaaaa".

Desucon Frostbiten jälkeen heti seuraavalla viikonloppuna oli sitten Yukiconissa olevat kisat ja olin ihan hermona Snow whiten puvun kanssa. Minulla oli silloin vielä paljon tekemistä ja motivaationi oli hyvin vähäistä. Oloni oli koko cossin tekemisen ajan aika "noh kuhan tulee valmiiksi,ei tällä sijoituta". En ole yhtään ylpeä snow whiten puvusta vaikka monet on sanoneet sitä hienoksi. Mutta kuitenkin näet itse omat virheesi ja jotenkin en vain ole tyytyväinen omaan työn jälkeeni puvussa. Minulla on jo pitkään ollut semmoinen tunne,että "olisin varmasti osannut tehdä sen paremmin!". Mutta mitä tästä opin,ei enään 2 kisoja peräkkäin. 


Molemmat kuvat ottanut Madunjau

Noh kuitenkin kahden kisa cossin ohella olin sitten tehnyt semmoisen "päivän ahaa elämys" cossin, eli Maika Blend S:stä. Halusin kovasti Frostiin tehdä toisen cossin ja mietin mikä voisi olla semmoinen sopiva. Siihen aikaan Blend S oli pinnalla oleva sarja ja ajattelin,että Maikan cossin saisi varmasti tehtyä nopeasti. Noh eikun seuraavana päivänä ostamaan kankaita ja sitten n. 3:ssa päivässä ommeltu cossi. Tykkäsin kovasti Maikan cossista ja tunsin itseni söpöksi se päällä. 


kuvan ottanut Madunjau

Talvi conien jälkeen minulla oli laskenut cossien teko motivaatio hirveästi. Syynä voi olla stressi mitä kisa puvut aiheuttivat ja millä kiirreellä loppu pelissä niitä tein. Itselläni oli ollut myös töiden takia kauheaa väsymystä ja stressiä. Mutta onneksi kuitenkin välissä oli minun ja ystäväni japanin matka joka sai ajatuksia pois niin arjesta kuin cossien luota. Matkan jälkeen oli onneksi tullut pieni innostus cosseja kohtaan. Mutta minulla oli hieman ongelmia Desuconin cossien kanssa. Samalla olin hyvin innoissani kyseisistä cosseista mitä olin jo suunnitellut coniin,mutta samalla jotenkin motivaationi pysähtyi kuin seinään. Loppu pelissä kävi niin että käytin kahta uutta pukua kolmesta mitä olin tehnyt. 

To love-ru sarjan Yamin cossaamista olin jo miettinyt pitkään ja kyseinen hahmo on lempparini niin laatu sarjasta kuin To love-ru :'D Aluksi hieman kuumottelin Yamin cossaamista,mutta loppupelissä viihdyin cossissa. Haluaisin kyllä kyseistä cossia käyttää uudestaan,tietysti pienien korjailujen jälkeen. Toinen uusi puku minkä tein oli Hyuuga Sadamune touken ranbusta. Koska mitä olisikaan vuosi ilman miekkapoika cosseja? Hyuugan pukua oli loppu pelissä todella mukava työstää vaikka hahmon reffi kuvat välillä kyllä antoi pään vaivaa,mutta olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen. 


Kuvat ottanut Madunjau

Viimeisenä,mutta ei sentään vähäisimpänä on Taikogane Sadamune touken ranbusta. Sadaa minun piti cossia Desuconissa, mutta tuohon aikaan en ollut jotenkin tyytyväinen pukuun yhtään. Joten päätin jättää Sadan cossin Traconiin. Tai näin ainakin ajattelin kesän aikana. Halusin kuitenkin saada kuvia Sadan cossista ja kyselin hieman Minervaiselta haluaisiko hän shoottailla cossiani. Olimme kuitenkin puhuneet aikasemmin,että voisi jotain shoottia joskus järjestää ja Sadan cossi oli oikein sopiva siihen. Sadan cossi ei kuitenkaan ollut mikään suuri pettymys, lähinnä se vain tarvitsee vielä semmoista pientä hieno säätöä, niin ehkä sitten uskallan ottaa sen johonkin coniin mukaan. 

Kuvan ottanut Minervainen

Olen siis tehnyt 6 uutta pukua nyt tämän vuoden aikana. Pienempi määrä siitä 8-10 puvusta mitä yleensä olen tehnyt, mutta ehkä välillä parempi näin. Olen nyt käyttänyt coneissa paljon vanhoja cosseja mikä on ihan hyvä. Kun niihinkin on kuitenkin käyttänyt paljon aikaa. Epäilen pienen puku määrän johtumista siitä, että talvella olleet kisat söivät paljon voimia ja varmasti myös sitä motivaatio puolta. Desuconin jälkeen olen pitänyt taukoa cossien teosta. Mitä nyt välillä ehkä jotain pientä tehnyt, mutta ei kuitenkaan mitään suurta. Luulen, että tämä talven cossi tauko voikin olla ihan sopivaa enkä stressaa itseäni puvuilla vaan annan ajan näyttää jos taas motivoidun jollain tavalla. 
Vaikka nyt tauosta puhunkin, niin meinaan silti tehdä seuraavaan Frostiin uudet puvut, mutta pikku hiljaa ja ajan kanssa. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oma cosplay harrastus, missä sen näen nyt?

Nekocon 2023 ~ kesä reissu tyttöjen kanssa

Desucon Frostbite 2024 ~ Kun väsymys iskee