Cossi vuosi 2019


Hei vaan!
Nyt olisi taas se aika vuodesta,kun ihmettelen ja muistelen kuluneen vuoden cosseja. Viime vuoden tapaan kerron jokaisesta tekemästäni cossista hieman jotain,mitä nyt mieleen sattuu tulemaan. Ja yleisesti ajatuksia kuluneesta vuodesta.

Kuten aina vuoden ensimmäinen coni itselleni oli Desucon frostbite. Tälläkin kertaa olin osallistumassa frostissa järjestettyihin yksilökisoihin,koska miksipä ei. En ollut edellis vuoden kisa stressistä oppinut mitään vaikkakin olin ajatellut että pidän taukoa enkä edes ajattele kisaamista(missävale).  Mutta kuitenkin itsellä kävi huonosti kisojen suhteen. Oma jaksaminen ja hyvinvointi oli alkuvuodesta hyvin heikon puoleista. Töissä oli hyvin vaikeaa (enemmänkin henkisellä tasolla) ja tuntui että kaikki energia hävisi sielä. Tämän lisäksi sitten olisi vielä pitänyt jaksaa tehdä cosseja.
Tarkoituksenihan oli osallistua Idolish7:in Tamakin hoshi meguri versiolla. Olin pukua saanut hyvin tehtyä,mutta conin lähestyttyä aloin huomaamaan etten saisi cossia millään valmiiksi. Olin hyvin stressaantunut puvun valmiiksi saamisesta ja siitä uskallanko/VOINKO peruuttaa kisaamisen. Mikä oli oikeasti todella typerää ajatella etten voisi peruuttaa kisaamista,koska minulla oli siihen oikeasti hyvä syy: oma terveys. Muistan vieläkin,kun monelle kaverille itkin sitä että voinko oikeasti peruuttaa kisaamiseni,päädynkö nyt jollekkin mustalle listalle,katsotaanko minua kieroon nyt kun en tehnytkään pukua loppuun ja mennyt kisaamaan,toisin sanoen kävin paljon negatiivisia ajatuksia päässäni tuolloin. Mutta onneksi tulin tolkkuihini ja peruutin kisaamisen. Tunsin oloni hyvin helpottuneeksi eikä minua mitenkään tuomittu tämän takia.
Noh Tamakin cossi on vieläkin kesken ja odottaa sitä päivää että jaksan palata puvun pariin. Tällä hetkellä ajatuskin puvun valmiiksi saamisesta jotenkin inhottaa. Varmaankin alkuvuoden kisastressi vei motivaation puvusta. 

Joku päivä vielä....

Loppu pelissä olin tehnyt frostiin 2 Azur lane cossia. Kaiken kisatressin keskellä jonkinlainen innostus kuitenkin palasi. Olin Takao ja Akagi cosseista hyvin innoissani,sillä azur lane oli tuolloin hyvin pinnalla ja on se kyllä vieläkin. Molempia pukuja oli oikeasti mukava työstää. Takaon pukua oli mukava tehdä kun se oli hyvin simppelin puoleinen eikä siinä ollut hirveästi mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. Takaon miekan suhteen menin vähän sieltä mistä aita on matalin. Tilasin nimittäin punanaamiosta miekan ja muokkasin sitä Takaolle sopivaksi. 


Akagin cossia tehdessä oli hieman jännä fiilis,kun en ole koskaan cossanut mitään hahmoa millä olisi ns. "tissit tiskissä" jos nyt näin voi sanoa :'D  mutta kaipa sitä jollain tapaa käytiin oman mukavuus alueen ulkopuolella tämän suhteen. Akagin cossia oli mukava työstää myös,pääsin maalailemaan,kokeilemaan erillaista kaavoitusta paidan kanssa ja ensimmäistä kertaa sain tehdä monta häntää. Karvakangasta Akagin cossiin olin tilannut hollannista yhdestä karvakankaita myyvältä sivustolta. Oli hieman jännä fiilis,että minkälainen karvakangas sieltä oikein tulisi. Mutta olin oikein tyytyväinen kyseiseen kankaaseen. Laatu oli hintaan katsottuna hyvä ja postituskin oli hyvin nopea. Mietin aluksi,et miten tekisin kiinnityksen Akagin cossin häntiin. Katselin paljon erilaisia tutorialeja netistä ja vertailin minkälaisia materialeja ihmiset olivat käyttäneet. Päädyin käyttämään Remilia cossini siipien alustaa ja aloin siihen sitten kiinnittelemään paksua rautalankaa mihin sitten pujotin hännät. Tekemäni "häntä viritelmä" onnistui ihmeen hyvin vaikkakin muutama häntä oli hieman huonosti aluksi,mutta sain nekin hyvin korjattua. 
Olin Akagi cossistani hyvin ylpeä ja tykkäsin todella paljon cossia Akagia ja toivon että pienten korjailujen jälkeen näin jälkikäteen cossaisin vielä Akagia uudestaan. 



Frostin jälkeen pidin hieman taukoa ennen kun aloin miettimään uusia cosseja. Mutta kyllähän niidenkin ajattelut loppupelissä nopeasti tulivat. Aluksi desuconin suunnitelmat olivat hyvin sekavat. Minulla oli yhdessä vaiheessa 4 eri cossia 3 päivän coniin ja olin sitä mieltä,että "kyllä minä nuo kerkeän tekemään!". Meidän piti ystäväni Aminen kanssa cossia 2B:tä ja 9S:ää perjantaina (Aminella kun oli jo 9S cossi valmiina). Olin saanut hyvin aloitettua 2B cossia,mutta sitten itsekriittisyyshirviö vei motivaation koko cossista ja jouduin pettymykseksi kertomaan etten saisi cossia mitenkään tehtyä. Joten jätimme Nier cossit kokonaan pois.  Mutta halusimme kuitenkin pari cossailla Aminen kanssa. Tuolloin Sarazanmai oli pinnalla ja yksi ilta (yö) olimme hieman vitsillä heittäneet et "hei heh lol cossataanko Reoa ja Mabua desussa". Yöllinen vitsi eskaloituikin suunnitelmaksi ja samana päivänä tilasimmekin cossit ja toivoimme parasta,että asut kerkeisivät saapua molemmille ennen conia. Ja niin kävikin ja olimme hyvin fabulous poliisit desussa. Ajattelin aluksi,että miten sopisin cossaamaan Mabua. Koska silmälasit ja mabun hiustyyli,mutta meikkitestin tehtyäni totesin et kylhän se nyt menee :'D 




 Desuconissa Azur lane teema jatkui Vampiren merkeissä. Aluksi olin hieman suuruuden hullu ja meinasin tehdä 2 eri pukua Vampirelle ja sitten shoottaisin toista conissa,mutta onneksi tulin järkiini ja tein pelkästään Vampiren perus version. Olin aluksi ollut Vampiren perus asun cossaamisesta hyvin 50/50. Mietin pitkään,että sopisiko Vampire minulle ollenkaan ja näyttäisinkö typerältä sitä cossiessa. Mutta sain kuitenkin jonkinlaista rohkeutta cossaamaan sitä. 
Vampiren asua oli helppo ja mukava työstää. Aluksi oli hieman vaikea hahmottaa millainen Vampiren asu olisi koska peli artissa Vampire näkyi sivulta/takaa päin enemmän. Onneksi Vampiresta oli julkaistu 1/7 figuri joten pystyin figurin kuvia käyttämään osittain referensseinä. Kyseiseen asuun tarvitsin ylipolven saappaat,mutta en halunut tilata uusia kalliitaa kenkiä joten päätin muokata vanhoista Loki Laevateinin god version kengistä Vampirelle kengät. Ajattelin,että Vampiren asu näyttäisi tylsältä ilman sen siipitykkiproppeja. Joten päätin nekin sitten tehdä ja tykkäsin todella paljon niiden lopputuloksesta! Materiaaleina käytin mm. rautalankaa,talouspaperirullia,eva-foamia ja muoviputkea. Hieman siipien maalamisessa menin sieltä mistä aita on matalin,mutta ei se itseä niin haitannut. 



Desussa tuli myös pitkästä aikaa pari cossailtua ystäväni Mae-ryen kanssa. Olimme jo pitkään puhuneet,että olisi mukava taas pari cossailla jotain. Olin joskus kysynyt olisiko hän kiinnostunut Panty & Stocking enkeli versioiden cossaamisesta. Ja päädyimme cossaamaan kyseisiä versioita desuconin sunnuntaina. Olin hyvin innoissani siitä että pääsisimme Mae-ryen kanssa pari cossailemaan pitkästä aikaa ja tein Stocking cossiani hyvin innoissani. Stocking cossin työstäminen oli mukavaa ja helpon puoleista. Kyseinen puku kun ei vaatinut mitään erikoisten juttujen tekemistä. Aluksi minulle meinasi kenkien löytäminen tuoda ongelmaa,mutta onneksi alkoi olemaan juhla kausi taas ja kaupoissa oli enemmän glitteriblingbling korkokenkiä. Rahapussini suruksi jouduin ostamaan Stockingille 50€ kengät,koska tyhmänä olin jättänyt kenkien hankkimisen aika viimetinkaan ja jotkin oli saatava...
Jälkikäteen harmittaa,kun minulla on jäänyt hyvin kahtia jakautuva mielipide Stocking cossistani. En sano etteikö cossi hyvältä näytä,mutta jotenkin kyseinen puku ei vain sovi minulle. En tiedä mikä siinä oikein itseäni häiritsee,mutta jälkikäteen fiilis vain kyseisestä puvusta ollut aika negatiiviset.


Kesä desu tuli ja meni. Olin suunnitellut et kesälle olisi tehnyt joitain shootti cosseja,mutta niin ei kuitenkaan käynnyt. Kesän aikana kuitenkin Mae-ryen ja Nnancyn kanssa shoottailimme Panty & Stocking cosseja. Kovasti myös haaveilin vanhojen cossien shoottailusta,mutta töiden ohella ei paljoa löytynyt vapaa aikaa sille joten kesäiset shoottailut jäivät hyvin vähiin.

Noh syksy se alkoi tulemaan pikku hiljaa mikä myös tiesi sitä,että itselleni vuoden viimeinen coni tracon lähestyisi. Traconiin minulla oli aluksi vaikea keksiä cosseja.
Tuolloin Kimetsu no yaibasta oli alkanut anime ja se vei minut kyllä mukanaan. Olin hyvin innoissani kyseisestä animesta ja halusin kovasti päästä cossaamaan siitä eri hahmoja. Aluksi olin vain miettinyt et tekisin Nezuko ja Tanjiro cossit shoottia varten. Mutta sitten päätinkin,että tekisin Nezukon traconiin. Nezukon lisäksi olin kaverini Ellan kanssa suunnitelleet Ozmafia! pari cosseja.
Nezuko cossin ohella olin kuitenkin alkanut työstämään myös Tanjiro cossia. Aluksi en ollut ajatellut että laittaisin cossia vielä mihinkään coniin vaan shoottailisin sitä ja tekisin sen rauhassa loppuun. Mutta Nezuko cossin saatuani valmiiksi ja kokeiltuani sitä huomasin,että jokin kyseisessä puvussa häiritsi minua. En ollut ihan varma että mikä. Samoihin aikoihin olin saanut Tanjiro cossinikin hyvälle mallille. Loppupelissä päätinkin tehdä Tanjiro cossin traconiin ja jätin Nezuko cossin johonkin muuhun coniin tai shoottia varten. Huomasin loppupelissä,että olinkin Tanjiro cossista paljon enemmän innoissani kun sitten Nezuko cossista mistä olin alunperin ollut. Päätin tehdä Tanjirolle myös tuon reppulaatikkoasian. En saanut laatikkoa kuitenkaan ihan 100% valmiiksi,mutta kuitenkin siihen mallille että sen pystyi ottamaan coniin mukaan. Mietin pitkään mitä tekisin Tanjiron miekan kanssa. En kuitenkaan halunut alkaa tekemään uutta joten päätin muokata yhtä vanhaa proppia. Jälkikäteen olen hyvin tyytyväinen Tanjiro cossista, pientä korjaamista puku vielä kaipailee mutta haluan kyllä uudestaan pukuilla Tanjiroa!


Kimetsu no yaiba cossien ohella tuli myös työstettyä Scarlet cossia traconiin. Olin pitkään halunut cossia Ozmafia otome pelistä ja olin iloinen että kaverin kanssa tehtiin siitä cossit. Scarletin asu oli hyvin simppelin puoleinen. Pääsin tekemään ensimmäistä kertaa kauluspaitaa cossia varten. Paita onnistui mielestäni oikein hyvin,mutta sitä en tiedä kuinka "oikea oppisesti" se oli tehty. Itse siitä pidin paljon. Pääsin myös pitkästä aikaan ompelemaan housuja mikä ei ole itselle mitään mieluisinta puuhaa. Yleensä kun mielelläni ostan kaupasta housut ja muokkailen niitä. Scarletilla oli aseena kivääri,aluksi ajattelin että tekisin itse jonkilaisen pyssy propin. Mutta päädyin kuitenkin ostamaan leikkipyssyn cossia varten. (siihenkin meni mukavat 40€ rip) Kengätkin meinasi tuottaa pientä ongelmaa taas kerran,mutta onneksi löysin yhdestä kenkäkaupasta näytekappale kengät mitkä myytiin hieman halvemmalla. Kengät oli onneksi semmoiset mitä olen pystynyt nyt syksyllä myös käyttämään niin ei ollut turha ostos tämä. 



Semmoinen cossi vuosi tämä sitten. Tämän vuoden saldo oli siis 8 uutta pukua joista tein itse 7.  Viime vuoteen verraten olen tehnyt 2 pukua enemmän. Hirveästi ei ollut mitään ns. suuria projekteja tänä vuonna jos nyt vertaa viimevuotisia cosseja. Taas kerran tuli pettymyksiä mutta myös niitä onnistumisia cossien kanssa. Tältä vuodelta muutama puku (Akagi,Vampire ja Tanjiro) on jättänyt hyvän mielen ja olen voinut olla ylpeä niistä,mutta sitten kuitenkin muutama oli semmoisia että olisin voinut tehdä jotain paremminkin. Välillä kun olen katsonut edellisten vuosien cosseja mitä olen tehnyt mieleen on vain tullut yksi asia "miten minulla oli aikaa?". Ehkä se on vain se karu totuus,ettei aikaa ole niin paljon mitä ennen. Ja myös se miten oma motivaatio oikeasti edes cossien kanssa riittää. Mutta eipä tuo nyt niin vaarallista ole jos ei nyt satu pystymään tekemään sitä 10-14 uutta pukua mitä joskus aikoinaan pystyi tekemään. 

Tätä postausta kirjoittaessa olen parhaillaan työstämässä desucon frostbiteen cosseja. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleva vuosi tuo tullessaan cossien kanssa. Kuinka monta suunnitelmaa toteutuu mitä olen ajatellut ja kuinka monta sitten ei toteudu. Toivon ainakin että motivaationi ja jaksamiseni pukujen kanssa olisi positiivista eikä sitä negatiivista itsekriittisyyshirviön kanssa painimista. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oma cosplay harrastus, missä sen näen nyt?

Nekocon 2023 ~ kesä reissu tyttöjen kanssa

Desucon Frostbite 2024 ~ Kun väsymys iskee