Tracon 2022 ~ pitkään odoitettu syys coni!

Heippa vaan!
Taas olisi pientä blogi postausta coni seikkailuista tiedossa. Aluksi mul oli taas kerran tarkoitus kirjoitella tätä melkein heti conin jälkeen, mutta kappas tässähän taas aika vierähti työarjen kanssa ja nyt sitten muistin tämänkin kirjoittamisen loppuun tälleen joulukuussa, mutta ehkä sitä muistaa jotain vielä conista ja vähän raapustelee jotain pientä.

Tracon 2022 oli tosiaan 2.-4.9.2022, Tampereen Tampere-talolla. Itselle Tracon on ollut aina syksyn yhtiä koho kohtia ja samalla minulle & kaverilleni semmoinen yhteinen pieni syys reissu. Joten odotin Traconia todella paljon, kun sitä nyt ei ole ollut pariin vuoteen.
Tämän vuoden Tracon oli myös siinä mielessä itselle mielenkiintoinen, kun olin pitämässä toista kertaa ohjelmaa. Tällä kertaa aiheena oli gacha pelit!

Hotellille saavuttu!

Saimme taas auton käyttöön Tampere reissulle joten ei tarvinnut elää mitenkään julkisten aikataulujen mukaisesti. Lähdimme Niinan kanssa ajelemaan Tamperetta kohti joskus 14 jälkeen ja matka sujui oikein hyvin. Niina sai toimia vieressä navigaattorina, kun itse en ollut koskaan Tampereella ajellut. Matka sujui hyvin ja saavuimme hotellillekkin hyvissä ajoin. Ensimmäintä kertaa Traconissa oli myös perjantaina enemmän ohjelmaa ja itsellä oli myös oma ohjelman pito illasta.

Olin päättänyt myös perjantaina laittaa cossin ja cossiksi valiutui Violet Evergarden minkä olin joskus vuosia sitten tilannut netistä. Mutten ollut kuitenkaan cossia vielä missään conissa käyttänyt, shoottailua tuli edellis syksynä tehtyä.

selfie ennen coni paikalle lähtöä

Saatuani cossin päälle lähdimme kaverini kanssa hakemaan coni rannekkeen/badgen minulle. Perjantai päivä aikalailla kului coni paikkaa kierellessä ja muutamia tuttuja nähdessä. Aloin kuitenkin jännittämään ohjelman pitoani hirveästi ja toivoin, että kello olisi pian sen verran et pääsisin pitämään ohjelmaa.

kun jännitys pärinät iskee ennen ohjelmaa

Ohjelman pito hetki tuli ja yllätyin todella paljon sitä, että kaikki luento salin paikat olivat täynnä. Hieman erilaisempi meininki, kun ekassa ohjelmassani. Jännitys pärinät alkoivat iskemään, kun oli tarkoitus aloitella. Loppu pelissä en paljoa muista ohjelman pidosta mitään. Omaksi kirouksekseni kävinkin ohjelman paljon nopeammin läpi mitä olin harjoitellut ja yksi aivopieru hetki iski kun ajatukset katosi päästä. Onnistunut fiilis kuitenkin tuli itselle siitä, että porukka nauroi huonoille vitseilleni/ slideille. Näin jälkikäteen mietittynä olisin tietysti voinut ohjelmaa ehkä vähän paremmin hioa ja paneutua joihinkin aihe kohtiin vähän paremmin, mutta ehkä seuraavassa ohjelmassa olen viisaampi.

Oli mukava saada ohjelmasta positiivista palautetta, kun ajattelin sen menneen ihan pipariksi. Muutamia rakentavia palautteita oli myös tullut, mistä sai itselle lisä vinkkejä/parantelua.

Muistan, että ensimmäisen ohjelmani jälkeen olin sitä mieltä että ei enään ikinä ohjelman pitoa. Mutta tämän jälkeen olin jotenkin motivoitunut yrittämään taas uudestaan! Omalla tavalla tykkään ohjelman tekemisestä/pitämisestä. Vaikkakin vielä on kyllä kauheaa esiintymis jännitystä ja kauhea jännitys pärinä.

ohjelmani hieno aloitus slidi

Ohjelman jälkeen päätimme Niinan kanssa lähteä jo hotellille vaikkakin illemmasta olisi ollut vielä pari kiinnostavaa ohjelmaa mihin olisin halunnut mennä. Mutta aloimme molemmat olemaan sen verran väsyneitä, että oli pakko lähteä jo lepäilemään. Tosin kävin sitä ennen hakemassa tutultani lainaan peruukin lauantai cossia varten.

kun vanhuus iskee...

Päästyämme hotellille, mietimme et kävisimmekö syömässä jossain ravintolassa vai hakisimmeko jotain pientä syötävää kaupasta. Olimme kyllä Niinan kanssa suunnitelleet, et jos kävisi syömässä ravintolassa mutta tämä suunnitelma jäikin ajatuksen tasolle ja päätimme vielä illasta käydä läheisellä s-marketilla.

ruuan metsästys!

Lauantai aamu tulla tupsahti ja odoitettu hotelli aamiainen! Aluksi emme tienneet, että aamupalalle oli jotkut erilliset aika slotit, koska olimme kirjautunut hotelliin itsepalvelu kassalla eikä siinä kohdin ollut mitään mainintaa niistä. Pääsimme kuitenkin syömään aamupalaa ja löysimme itsellemme hyvin paikan.

Aamupala koomailussa oli aika taas raahautua hotelli huoneelle ja pistää cossi päälle.
Lauantaina minulla oli ryhmä proseka ryhmä Tuiskun & Soinun kanssa! Oli ihanaa päästä monen vuoden jälkeen taas ryhmäilemään tyttöjen kanssa. Meillä kun olisi paljon ideoita ryhmäilyille mutta toteutus aina ollut vähän mitä on. Mutta ehkä tämä antaa meille uutta motivaatiota!

Huvitti kun olin saanut cossin muuten kokonaan päälle ja totesin Niinalle et, "okei nyt olen valmis voidaan lähteä!" sitten tajusinkin että oho en ollutkaan lakannut kynsiä. Siinä sitten nopeasti lakkasin kynnet keltaisiksi ja toivoin, ettei lakatut kynnet näyttäisi hirveiltä.

Valmiina lähtöön!

Saavuimme coni paikalle ennen tyttöjä ja venailimme hieman heitä. Myöhemmin kuitenkin jengi oli koossa ja hengailimme hetken ennen kun meillä oli pieni photoshootti. Shoottailun jälkeen pyöriskelimme hieman ympäri coni paikkaa. Kävin myös pitkästä aikaa laulamassa karaokea.

Myöhemmin olimme myös menossa katsomaan cossi kisoja mutta sitä ennen kävin traconissa järjestetyssä Golden Kamuy miitissä. Kävin ensimmäistä kertaa conissa missään miitissä ja oli hieman jännä fiilis. Tutustuin kuitenkin miitissä paljon uusiin ihmisiin ja oli mukava päästä juttelemaan kyseisestä sarjasta heidän kanssa. Myös oli ihana nähdä miitissä paljon cossaajia kyseisestä sarjasta!

Miitin jälkeen lähdin etsimään kavereita ja lähdimme sitten etsimään pääsalin ovea mistä pääsisimme paikoillemme ja hämmennykseksi emme saanut ottaa meidän käsilaukkuja mukaan. Hieman hämmentyneenä lähdimme viemään laukkuja narikkaan kunnes sieltä sitten todettiin ettei PIENTÄ käsilaukkua saisi sinne tuoda vaan se olisi pitänyt viedä ulos isotavara narikkaan.....
olin kyllä tästä hieman hämmentynyt kun pitäisi viedä laukku missä on arvotavaroita ulos narikkaan. Onneksi tytöillä oli jo narikka laput niin sain ujuitettua laukkuni heidän kanssa samaan mutta tämä kokoa epämääräinen laukku soppa sai itseni vain kyrsiintyneeksi.
Noh pääsimme sitten istuma paikoilemme ja katsoin vieressäni istuvaa tyttöä jolla oli REPPU sylissä ja tämä oli saman kokoinen kun minun laukku mikä piti vielä narikkaan....anteeksi v**** mitä. Hölmistyneenä katselin hieman ympärilleni ja kuulin myös kaverilta että porukka oli kyllä saman kokoisten laukkujen kanssa tullut saliin katsomaan kisoja.

Omalta osalta ehkä typerää mutta suoraa sanottuna alkoi hieman vituttaa koko laukku homma ja myös muutenkin traconin hyvin epämääräiset säännöt proppi hommista.
Kuulema koko laukku homma oli kai tamperetalon joku oma sääntö mutta olisihan se ollut kiva että asiasta olisi paremmin infottu eikä epämääräisesti kuulutettu 30min ennen ohjelmaa että "ei saa tuoda laukkuja viekää narikkaan". Narikkaan mihin ei edes saanut viedä laukkuja...oivoi.

Kisojen jälkeen päätimme lähteä Niinan kanssa hotellille, koska olimme molemmat aika väsyneitä. Pohdiskelimme taas miten ruoka puolen kanssa tehtäisiin ja päätimme lähteä hakemaan subista leivät ja söimme ne sitten hotellilla. Loppu ilta meni sängyllä koomatessa ja myöhemmin myös näimme Karitan ja Noan. Heidän kanssa tuli hetken jubailtua.

voihan sunnuntai aamu

Viimeinen coni päivä se tulla tupsahti. Olimme sopineet et menisimme aamupalalle yhdessä Kartanocos ja Viiksitoron kanssa. Kaikki olimme yhtä pirteitä ja yritimme syödä aamupalaa. Onneksi meillä oli hyvin aikaa joten kerkesimme myös hieman jutella aamupala pöydän äärellä.
Syömisen jälkeen oli taas aika raahautua hotelli huoneelle.

Minä vielä tyhmänä olin päättänyt laittaa sunnuntaille Nekoconin kisoihin tehdyn cossin, Murasaki Shikibun. Päätin kuitenkin meikata valmiiksi hotellilla, mutta laitoin cossin sitten vasta conipaikalla. Saatuamme pakattua ja katsottua, että kaikki oli mukana, kirjauduimme hotellilta ulos ja veimme ylimääräiset tavarat autolle.

pukkari selfie

Murasakin cossia päälle laittaessa totesin vain, ettei cossi ehkä ole parhain vaihtoehto sunnuntaille. Olin jo valmiiksi jotenkin hyvin väsynyt ja cossin peruukki ei helpottanut oloa kuitenkaan yhtään. Saatoin pitää cossia päällä muutaman tunnin kunnes sitten totesin,että ei pysty enään. Päätin ottaa cossin pois päältä ja mennä loppu conin ihan casualina.

Kerkesin onneksi sunnuntaina vielä törmäämään muutamiin tuttuihin. Tuntui kuitenkin että kaikki tutut/ystävät vaan hävisi coni paikalla johonkin. Eikä sitä pahemmin oikein törmännyt keneenkään.

"oliko tämä cossi virhe"

Lähdimme Niinan kanssa melko ajoissa ajamaan kotia kohti. Halusimme välttyä pahemmilta ruuhkilta kun kaikki coni kansalaiset lähtevät kotiin ja saatoimme molemmat olla ehkä hieman väsyneitä. Ja menihän siihen ajomatkaan kuitenkin muutama tunti.

Kaiken kaikkiaan tracon oli ihan mukava coni. Coni fiiliksen varmaan pelasti se, että oli ihana ryhmä Tuiskun & Soinnun kanssa ja muutenkin kavereiden näkeminen. Traconin epämääräiset proppi säännöt/laukku säätö kyllä vei jotenkin fiilistä conista. Milloin kuuli mitäkin juttua keltäkin ja tuntui että oli hieman epävarmaa, että millainen proppi oli ok ja mikä sitten ei.
Toivon suuresti, ettei seuraavan vuoden traconi olisi säännösten takia taas yhtä epämääräinen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oma cosplay harrastus, missä sen näen nyt?